גורמים וטיפול בהשמנה ועודף משקל

גורמים וטיפול בהשמנה ועודף משקל

השמנה ועודף משקל

לפי נתוני ארגון הבריאות העולמי, ישראל נמצאת בין עשר המדינות הראשונות בעולם בנושא של עודף משקל והשמנת יתר. מבין 44 מדינות אירופה דורגו הנשים הישראליות במקום השני והלא מחמיא, והגברים הישראלים מדורגים גם הם במקום "מכובד": במקום ה-12. בסך הכול, העובדות מראות על צמיחה של 2% במעגל ההשמנה בישראל בשנה

fat-shaming

האחראים להשמנה?

אורח החיים המודרני , יושבים יותר ,מחקר מצא כי בכל עשור הפעילות הגופנית השגרתית יורדת בכ23% .

תעשיית המזון ,אוכל תעשייתי רווי במוצרים עשירי פרוקטוז ,שמנים רווים וכן חומרים משמרי טעם וריח הגורמים לנו לצרוך במנות גדולות יותר .

קישור אוכל עם הנאה וצמצום פעילות אחרות , בעבר פעילות מהנות היו חברתיות יותר כיום הפעילות מקושרות הן לאידבידואליזם והן למפגש עם אוכל כמקור שיח מקרב בן אנשים יותר מבעבר.

עליה בצריכת פחמימות ומיעוט חלבונים בתזונה המערבית מביא ליצירת השמנה ועליה במשקל עקב אכילת מזונות זולים יותר (לחם, אורז, פסטה, עוגות ,שוקולד,עוגיות) כאשר לרב הם טעימים יותר ממאכלים מזינים ויקרים יותר כגון בשר ,תחליפי בשר וירקות.

עליה משמעותית בשעות העבודה מביא ליצירת חוסר בשעות שינה ,דבר המגביר עייפות והורדה בחילוף חומרים ואכילת פחמימות זמינות לצורך העלאת אנרגיה.

בעשורים האחרונים עליה משמעותית באכילה מחוץ לבית ובמשלוחים ממסעדות . אכילה במקומות אלו מעלה משמעותית את כמות הקלוריות הנצרכת אפילו באופן לא מודע היות ולא קיימת שליטה מלאה על אופן הכנת התבשיל וכמות השומן והחומרים המוספים ליצירת מזון טעים יותר (לרב שמנות, שומן רווי, חמאה וכו')

תפיסת הגודל גדלה בעשורים האחרונים ב20%, אנו רוצים גדול יותר, מרווח יותר הן בבתים, במוצרי אלקטרוניקה וברהיטים וכך באופן לא תודעתי גם המנות וכלי ההגשה גדלו.

התקשורת ותוכניות הריאלטי מאדירות תוכניות בישול והן תוכניות הרזיה ובכך הפכנו לאוכלוסיה בהפרעת אכילה שלא צורכת אוכל לשם קיום והנאה בסיסית אלה נוצר עיסוק אובססיבי.

מה עושים כשרוצים לרדת במשקל?

אפשר להיות בריא עם עודף משקל ,אפשר לחיות בריאות עם עודף משקל קל –בינוני כל עוד נמצאים באורך חיים מקיים בריאות ומבצעים פעילות גופנית ודימוי הגוף תקין.

כאשר רוצים לרדת במשקל מומלץ להתחיל את התחיל ממקום של שינוי אורח חיים לתזונה בריאה בסיגול פעילות גופנית מותאמת אישית .התהליך לא קורה ביום אחד ויש להיות סבלנים לשינויים ולהתמקד במטרה גם אם ההצלחות והכשלונות.

איך יורדים במשקל?

חובה  להיעזר בכל "גלגלי הצלה" להצלחת המשימה בטווח האורך , הצלחה מודדים לאחר תקופה ארוכה.

  1. בתחילת התהליך לכתוב תוכנית משאבים וחסרונות וכן תוכנית עסקית לתהליך ולהתנהל לפיה
  2. מאמנים אישיים לתחום אורח חיים בריא, ספורט ,קוצינג
  3. מומלץ מאוד (לא לוותר) לפרגן בצ'ופרים קבועים לעצמך בתהליך
  4. לישון לא פחות מ6 שעות שינה רצוף
  5. להעזר בתוכנת ביו פידבק לניהול לחצים והתמודדת עם אכילה רגשית והתנהגות עם אכילה ופיתויים.
  6. תוספי תזונה מסייעים לצמצום נפחי אכילה והחזרת תוספי תזונה חסרים ובכך מונעים אכילה מעייפות,אנמיה, מחזקים את הגוף ,מאזנים מחלות ובכך מסיעים לירידה במשקל

 

מערך טיפולי בעודף משקל   

תוסף לקניה כמות ביום מטרה הערות נחוש גם
מולטי ויטמין 1 ביום השלמות חוסרי תזונה חובה מערך בסיסי חיוניות בעור
קומפלקס ויטמיני B 1 ביום השלמת חוסרי תזונה במידה וקיים וחיזוק מערכת העצבים חובה מערך בסיסי עליה באנרגיה ובריכוז
כרום פיקולינט 1 ביום  בצהריים הכנסת אנרגיה לתאים, הורדת סוכר , הורדת חשקים למתוק לא לבעלי סוכר נמוך. מעט ירידה בתאבון יש להקפיד "לזרום" עם התחושה .
ויטמין C 1-2 ביום נוגן חימצון, משפר ספיגת ויטמינים חובה מערך בסיסי חיוניות כללית\חיזוק מערך חיסונית

לבעלי צרבת יש לרכוש ויטמין C שאינו חומצי

קונג'אק לתחושת שובע 1-2 ביום

15 דקות לפני ארוחה גדולה עם 2 כוסות מים.

 

 

גורם לתחושת שובע מסייע להרזיה מיעוט כמויות

 

 

– לרב תוצאות שיפור נראה  בשילוב מספר שיטות טיפול , יש להתייעץ עם רופא ודיאטן בהתאם להמלצות המפורטות להלן בשקלול המצב הרפואי האישי.

 

 

מיכל טל פס
bmidottovot@gmail.com

מיכל טל פס יזמית פורטל במידות טובות מקדמת בריאות יועצת למידות גדולות bmidottovot@gmail.com

אין תגובות כרגע

רשום תגובה