טרגליצרידים ,כולסטרול ומניעת ארוע מוחי, לב, וטרשת כלי דם.

טרגליצרידים ,כולסטרול ומניעת ארוע מוחי, לב, וטרשת כלי דם.

מניעת ארוע מוחי , לב וטרשת כלי דם

הגורם העיקרי למחלות לב וכלי דם הוא טרשת העורקים – האויב הגדול ביותר של כלי הדם. הטרשת מתאפיינת בשקיעת שומנים וכולסטרול בדפנות של כלי הדם. התהליך הזה גורם להתעבות הדפנות של כלי הדם, לירידה בגמישותם ולהיצרות הקוטר הפנימי שלהם עד ליצירת חסימה – מה שגורם לירידה בהספקה של הדם ושל החמצן לאיברים בגוף. לכן חשוב מאוד להוריד את רמת הכולסטרול.

טרשת העורקים נצברת במשך שנים יחד עם התקשות כלי הדם, שמירה על צמצום הטרשת יחד עם גמישות העורקים תביא לשמירה, מניעה וצמצום ארועי לב וכלי דם יחד עם חיוניות זרימת דם נאותה במהלך תקופת החיים ותצמצם תופעות כגון אימפוטנציה, נשירת שיער ,הידרדרות בראיה וכו' הקשורים לזרימה בכלי הדם.

מהו כולסטרול וטריגליצרידים ?

טריגליצרידים : טריגליצרידים (TG) הם שומנים שהכבד מייצר והם מורכבים מגוף סוכר (גליצרול) שאליו מחוברות שלוש חומצות שומן. כאשר אנו אוכלים שומן וסוכר בכמות עודפת, הם מגיעים אל הכבד והכבד מייצר מהם טריגליצרידים שנועדים לשמש כמאגר אנרגיה בזמן מצוקת רעב. אולם בזמנים אלו, כאשר אנחנו לא סובלים ממצוקת רעב, הטריגליצרידים רק עולים בדם ויוצרים נזק לגוף. מחקרים רבים כורכים רמה מוגברת של טריגליצרידים בדם להגברת סיכון לאירוע מוחי או להתקף-לב. רמת טריגליצרידים מעל 200 מיליגרם לדציליטר מגבירה של הסיכון לאירוע מוחי ב-30%, לאחר התאמה של גורמי סיכון אחרים. השילוב של רמת טריגליצרידים גבוהה ורמת כולסטרול-HDL נמוכה, הוא גורם סיכון מוביל לשבץ איסכמי בפרט באלה עם מחלת לב ידועה. יחס מוגבר של טריגליצרידים /HDL, נחשב למנבא משמעותי למחלת-לב, שעל פי רבים הוא אף מדויק יותר מהיחס LDL/HDL.

%d7%9e%d7%91%d7%97%d7%a0%d7%aa-%d7%93%d7%9d

כולסטרול הינו סוג של שומן, המצוי בזרם הדם ובתאים של גופנו ואינו מסיס במים. כמו כן, הכולסטרול מצוי במזונות שומניים רבים, בעיקר בשומן מן החי, המכיל חומצות שומניות רוויות.

1.       כולסטרול ברמה גבוהה יכול להיות בגופו של כל אדם, ללא קשר למשקלו וללא קשר לגילו.

2.       מתח אינו משפיע על רמת הכולסטרול בדם.

3.       החלקיקים המשמשים לנשיאת הכולסטרול ושאר השומנים בזרם הדם נקראים ליפופרוטאינים.

4.       רמה גבוהה של טריגליצרידים בגוף, מעידה בדרך כלל על רמת כולסטרול גבוהה בגוף.

5.       הגורמים המרכזיים המשפיעים על רמות הכולסטרול בגוף הם תורשה ואורח חיים.

6.       הגנים אותם אנו נושאים, קובעים את כמות הכולסטרול שגופנו מייצר ואנו מסוגלים להשפיע על גורם זה.

7.       ישנן שלוש אופציות להורדת כמות הכולסטרול הנמצאת בזרם הדם בגוף והן שינוי אורח חיינו , טיפול תרופתי (רפואי).ותוספי תזונה מותאמים אישית לפי בדיקות הדם.

גורמי סיכון לרמה מוגברת של כולסטרול:

·         גנטיקה: גורמים תורשתיים הם כנראה בעלי ההשפעה המצטברת הניכרת ביותר על רמת כולסטרול בדם. כמחצית מכלל המקרים של היפר-כולסטרולמיה הם בעלי בסיס גנטי. אך ניתן לצמצם בעזרת תזונה נכונה ותוספי תזונה ¸השפעת הגנטיקה ב50%!

  • גיל: בלידה רמת כולסטרול נעה סביב 65 מיליגרם לד"ל, והוא עולה בהדרגה עם הגיל בערך ב-1.5 מיליגרם לד"ל מדי שנה. גיל מעל 45 שנה בגברים ו-55 שנה בנשים נחשב כגורם סיכון לרמת כולסטרול מוגברת.
  • מין: נשים בגיל שלפני חידלון הווסת, נוטות לרמות כולסטרול נמוכות מאלו של גברים באותו גיל, אם כי בגיל המעבר רמות הכולסטרול בנשים משתוות ואף עולות במקצת מעל רמות כולסטרול בגברים באותו גיל, בהם רמת כולסטרול מגיעה לטווח הערכים העליון בגיל 50-65 שנה.
  • חוסר פעילות גופנית: משטר חיים פעיל מבחינת פעילות גופנית, משפיעים להפחתת רמת כולסטרול, ופעילות גופנית סדירה של 30 דקות לפחות מדי יום, כרוכה בהפחתת רמת כולסטרול בדם.
  • עישון סיגריות: מקובל על בסיס מחקרים אפידמיולוגיים באוכלוסיות דולות, כמעלה רמת סך-כולסטרול.
  • עודף משקל (obesity): מעלה רמת כולסטרול, והפחתת משקל מסייעת להפחתת רמת כולסטרול.
  • הורמונים: הורמון גדילה (GH), תירוקסין (T4) וגלוקגון מפחיתים רמת כולסטרול בדם, בעוד סטרואידים אנאבוליים ופרוגסטינים מעלים אותה. הפחתה ברמת אסטרוגנים בנשים מבוגרות כרוכה בעליה ברמת כולסטרול.
  • דיאטה: שומנים רווים במזון מעלים רמת כולסטרול בדם, בעוד שומנים רב-בלתי רוויים מפחיתים את רמתו. גם שומני טרנס מעלים רמת כולסטרול, כמו גם פריטי מזון עתירים בכולסטרול המפורטים בטבלה. שמן דגים מפחית רמת טריגליצרידים וליפופרוטאין (a) יותר מאשר הוא מפחית רמת כולסטרול.

איך מורידים כולסטרול וטריגליצרידים באופן טבעי?

הורדת כולסטרול לא חייבת להיעשות רק באמצעות תרופות.

הגורם העיקרי שיכול להוריד רמות כולסטרול. הוספת סיבים תזונתיים ,סיבים שנכנסים למערכת העיכול סופחים יחד איתם מים וכולסטרול! וכל הם עוזרים להורדת רמות הכולסטרול. סיבים אלו נמצאים ב: ירקות,פירות,אגוזים,דגנים מלאים.

צמצום למינימום של מזונות מתועשים, פחמימות פשוטות,שומן רווי ושומן טראנס שמעלים שומנים,כולסטרול וסוכר בדם.

המזונות המומלצים :

 תפוח,שיבולת שועל,זרעי פשתן,שום,בצל,סובין חיטה,נבטים,תרד,קטניות,סויה, ביצים,חסה.

חשוב לדעת, קיימת חשיבות רבה מאוד להפחתת כמות הפרוקטוז בטיפול בטריגליצרידים.

איפה נמצא פרוקטוז?

פרוקטוז נמצא בכל הפירות ובנוסף סוכר שולחני מורכב מיחידה של גלוקוז + יחידה של פרוקטוז ולכן 50% ממנו מכיל פרוקטוז.

להורדת טריגליצרידים חשיבות עליונה להורדת פחמימות וסוכרים.

מערך טיפולי ב מניעת שבץ מוחי ,אירועי לב , כלי דם

לרב תוצאות שיפור נראה  בבדיקות דם לאחר 3 חודשים, יש לשנות את התזונה ולהוסיף פעילות גופנית מותאמת.

לקבלת מערך תוספי תזונה הניתנים לרכישה בכל בית מרקחת ,להורדת טרגליצרידים לפי בדיקות הדם שלך כנסו לאתר : פרסונל סנטר

מיכל טל פס
bmidottovot@gmail.com

מיכל טל פס יזמית פורטל במידות טובות מקדמת בריאות יועצת למידות גדולות bmidottovot@gmail.com

אין תגובות כרגע

Sorry, the comment form is closed at this time.