כולסטרול גבוה, מניעת מחלות קרדיו ניורו וסקולריות

כולסטרול גבוה, מניעת מחלות קרדיו ניורו וסקולריות

כולסטרול גבוה – כיצד מונעים מחלות קרדיו ניורו וסקולריות (מניעת ארוע מוחי , לב וטרשת כלי דם)

הגורם העיקרי למחלות לב וכלי דם הוא טרשת העורקים – האויב הגדול ביותר של כלי הדם. הטרשת מתאפיינת בשקיעת שומנים וכולסטרול בדפנות של כלי הדם. התהליך הזה גורם להתעבות הדפנות של כלי הדם, לירידה בגמישותם ולהיצרות הקוטר הפנימי שלהם עד ליצירת חסימה – מה שגורם לירידה בהספקה של הדם ושל החמצן לאיברים בגוף. לכן חשוב מאוד להוריד את רמת הכולסטרול.

טרשת העורקים נצברת במשך שנים יחד עם התקשות כלי הדם, שמירה על צמצום הטרשת יחד עם גמישות העורקים תביא לשמירה, מניעה וצמצום ארועי לב וכלי דם יחד עם חיוניות זרימת דם נאותה במהלך תקופת החיים ותצמצם תופעות כגון אימפוטנציה, נשירת שיער ,הידרדרות בראיה וכו' הקשורים לזרימה בכלי הדם.

מהו כולסטרול?

כולסטרול הינו סוג של שומן, המצוי בזרם הדם ובתאים של גופנו ואינו מסיס במים. כמו כן, הכולסטרול מצוי במזונות שומניים רבים, בעיקר בשומן מן החי, המכיל חומצות שומניות רוויות.

1.       כולסטרול ברמה גבוהה יכול להיות בגופו של כל אדם, ללא קשר למשקלו וללא קשר לגילו.

2.       מתח אינו משפיע על רמת הכולסטרול בדם.

3.       החלקיקים המשמשים לנשיאת הכולסטרול ושאר השומנים בזרם הדם נקראים ליפופרוטאינים.

4.       רמה גבוהה של טריגליצרידים בגוף, מעידה בדרך כלל על רמת כולסטרול גבוהה בגוף.

5.       הגורמים המרכזיים המשפיעים על רמות הכולסטרול בגוף הם תורשה ואורח חיים.

6.       הגנים אותם אנו נושאים, קובעים את כמות הכולסטרול שגופנו מייצר ואנו מסוגלים להשפיע על גורם זה.

7.       ישנן שלוש אופציות להורדת כמות הכולסטרול הנמצאת בזרם הדם בגוף והן שינוי אורח חיינו , טיפול תרופתי (רפואי).ותוספי תזונה מותאמים אישית לפי בדיקות הדם.

health-plans-page

גורמי סיכון לרמה מוגברת של כולסטרול:

·         גנטיקה: גורמים תורשתיים הם כנראה בעלי ההשפעה המצטברת הניכרת ביותר על רמת כולסטרול בדם. כמחצית מכלל המקרים של היפר-כולסטרולמיה הם בעלי בסיס גנטי. אך ניתן לצמצם בעזרת תזונה נכונה ותוספי תזונה ¸השפעת הגנטיקה ב50%!

  • גיל: בלידה רמת כולסטרול נעה סביב 65 מיליגרם לד"ל, והוא עולה בהדרגה עם הגיל בערך ב-1.5 מיליגרם לד"ל מדי שנה. גיל מעל 45 שנה בגברים ו-55 שנה בנשים נחשב כגורם סיכון לרמת כולסטרול מוגברת.
  • מין: נשים בגיל שלפני חידלון הווסת, נוטות לרמות כולסטרול נמוכות מאלו של גברים באותו גיל, אם כי בגיל המעבר רמות הכולסטרול בנשים משתוות ואף עולות במקצת מעל רמות כולסטרול בגברים באותו גיל, בהם רמת כולסטרול מגיעה לטווח הערכים העליון בגיל 50-65 שנה.
  • חוסר פעילות גופנית: משטר חיים פעיל מבחינת פעילות גופנית, משפיעים להפחתת רמת כולסטרול, ופעילות גופנית סדירה של 30 דקות לפחות מדי יום, כרוכה בהפחתת רמת כולסטרול בדם.
  • עישון סיגריות: מקובל על בסיס מחקרים אפידמיולוגיים באוכלוסיות דולות, כמעלה רמת סך-כולסטרול.
  • עודף משקל (obesity): מעלה רמת כולסטרול, והפחתת משקל מסייעת להפחתת רמת כולסטרול.
  • הורמונים: הורמון גדילה (GH), תירוקסין (T4) וגלוקגון מפחיתים רמת כולסטרול בדם, בעוד סטרואידים אנאבוליים ופרוגסטינים מעלים אותה. הפחתה ברמת אסטרוגנים בנשים מבוגרות כרוכה בעליה ברמת כולסטרול.
  • דיאטה: שומנים רווים במזון מעלים רמת כולסטרול בדם, בעוד שומנים רב-בלתי רוויים מפחיתים את רמתו. גם שומני טרנס מעלים רמת כולסטרול, כמו גם פריטי מזון עתירים בכולסטרול המפורטים בטבלה. שמן דגים מפחית רמת טריגליצרידים וליפופרוטאין (a) יותר מאשר הוא מפחית רמת כולסטרול.

 

 

איך מורידים כולסטרול באופן טבעי?

 

הורדת כולסטרול לא חייבת להיעשות רק באמצעות תרופות.

הגורם העיקרי שיכול להוריד רמות כולסטרול. הוספת סיבים תזונתיים ,סיבים שנכנסים למערכת העיכול סופחים יחד איתם מים וכולסטרול! וכל הם עוזרים להורדת רמות הכולסטרול. סיבים אלו נמצאים ב: ירקות,פירות,אגוזים,דגנים מלאים.

צמצום למינימום של מזונות מתועשים, פחמימות פשוטות,שומן רווי ושומן טראנס שמעלים שומנים,כולסטרול וסוכר בדם.

 



המזונות המומלצים :

 תפוח,שיבולת שועל,זרעי פשתן,שום,בצל,סובין חיטה,נבטים,תרד,קטניות,סויה, ביצים,חסה.

 

מערך טיפולי ב מניעת שבץ מוחי ,ארועי לב , כלי דם

 

לרב תוצאות שיפור נראה  בבדיקות דם לאחר 3 חודשים, יש לשנות את התזונה ולהוסיף פעילות גופנית מותאמת.

יש להתייעץ עם רופא ודיאטן בהתאם להמלצות המפורטות להלן בשקלול המצב הרפואי האישי.

מיכל טל פס
bmidottovot@gmail.com

מיכל טל פס יזמית פורטל במידות טובות מקדמת בריאות יועצת למידות גדולות bmidottovot@gmail.com

אין תגובות כרגע

Sorry, the comment form is closed at this time.