לחץ דם

לחץ דם

לחץ דם

לחץ דם הוא הלחץ שמפעיל הדם על דפנות כלי הדם לחץ דם גבוה מאוד או נמוך מאוד עלול להוביל להפרעה בתפקוד ולהרעה במצב הבריאותי.

נהוג להתייחס לשני ערכי לחץ דם בולטים: לחץ דם סיסטולי, שהוא לחץ השיא בזמן התכווצות חדרי הלב, ולחץ דם דיאסטולי, שהוא הלחץ הנמוך ביותר בזמן הרפיית החדרים. ערכים תקינים עבור אדם בוגר בריא בזמן מנוחה נעים סביב לחץ סיסטולי של 120 מ"מ כספית ולחץ דיאסטולי של 80 מ"מ כספית (נכתב בצורה 120/80 מ"מ כספית).

על לחץ הדם משפיעים גורמים גנטיים, כמו מחלת לחץ דם נמוך כרונית העוברת בתורשה, וכן גורמים סביבתיים, כמו, עישון ודחק. למשל, תזונה עתירת מלח ושומן חד בלתי רווי מגבירה את הסיכון ליתר לחץ דם

הסכנה בלחץ דם גבוה היא פגיעה מתמשכת בכלי דם של רקמות רגישות כגון הלב, כלי הדם בעין, ורקמת העצבים במוח שפגיעה בה עלולה לגרום לשבץ מוחי. פגיעה כזו בכלי דם גורמת לחסימה שלהם על ידי טרשת עורקים או לקרע בהם וסיבוכים אלו עלולים לגרום למחלות שונות או למוות.

חולים עם יתר לחץ דם לרוב זקוקים לטיפול כרוני בתרופות להורדת לחץ דם, ורבים מהם נזקקים למספר תרופות. אולם, במקביל לטיפול התרופתי, קיימים אמצעים נוספים שאינם תרופתיים המסייעים בהורדת לחץ הדם ואיזונו, ולעיתים אף מאפשרים הפסקה או ירידה במספר התרופות להורדת לחץ הדם.

פתרונות להורדת לחץ דם:

1.דיאטה מבוססת, על צמצום צריכת שומנים רווים וכולסטרול, הגבלת הנתרן והגברה של צריכת מזונות העשירים ברכיבים שצפויים להוריד את לחץ הדם, כגון אשלגן, סידן ומגנזיום. כמו כן, דיאטה עשירה בחלבונים וסיבים.

2. צריכה גבוהה מדי של מלח גורמת ללחץ דם גבוה. המזון המערבי המוכן עשיר בנתרן, לכן מומלץ להפסיק את תוספת המלח למזון.

3. תזונה המכילה מעל 3.5 גרם אשלגן ליום עשויה להוריד את לחץ הדם. ניתן להגדיל את כמות האשלגן במזון על ידי אכילת מזונות עשירים באשלגן, כמו פירות הדר, אננס, בננות, תפוחי אדמה אפויים ועגבניות. שימו לב – ההמלצה לאכול מזון עשיר באשלגן אינה גורפת ויש להיזהר לא להרבות בצריכת אשלגן בחולים הנוטלים תרופות מקבוצת מעכבי האנזים המהפך ומקבוצת המשתנים אוצרי האשלגן וכן בחולים הסובלים מאי ספיקת כליות. בחולים אלו רצוי לעקוב מידי פעם אחר רמת האשלגן בדם.

4.נשימה איטית ועמוקה יכולה להוריד את לחץ הדם. תרגול בן 10-15 דקות ליום מאפשר לנשום נכון ולהוריד את לחץ הדם.. 

5) מדיטציה טרנסנדנטלית

שיטת המדיטציה הטרנסנדנטלית, הנפוצה מאוד להורדת לחץ, מובילה לירידה משמעותית בלחץ הדם ומשפרת מצב נפשי במבוגרים צעירים הנמצאים בסיכון לפתח יתר לחץ דם. כעבור שלושה חודשים של תרגול מדיטציה, נמצא כי בקרב הנחקרים חלה ירידה משמעותית בערכי לחץ הדם, ירידה בדחק הנפשי וחל שיפור ביכולת ההתמודדות. בקבוצה זו הייתה ירידת לחץ דם של 6.3/4 מ"מ כספית. ירידה כזו בלחץ דם קשורה עם הפחתה של 52% בסיכון לפתח יתר לחץ דם בעתיד.

שיטת סיוע מוצלחת מאוד בלמידת נשימות ,שחרור מתחים וניהול לחצים הינה ביו פידבק ,לפרטים נוספים לחץ כאן.

6.  מחקרים רבים מצאו קשר בין חסר שינה ליתר לחץ דם.

אנשים שהראו סימנים מוקדמים של לחץ דם גבוה הצליחו להפחית את לחץ הדם באופן משמעותי, ב-6 שבועות בלבד בהם הלכו לישון שעה מוקדם יותר מהרגיל בכל לילה.

כמו כן יש לבצע בדיקת דום נשימה בשינה על מנת לשלול דום נשימה בשינה הגורם המשמעותי לעליה בלחץ הדם.

7. מיץ  סלק יוכל מסייע  להפחית את לחץ הדם, היות ומכיל את הכימיקל ניטרט, שמוריד באופן דרמטי את לחץ הדם. מחקרים רבים כבר מצאו כי לסלק השפעה מיטיבה על לחץ הדם.

החוקרים ראו שלטבליות ניטרטים אותה השפעה והסיקו כי הניטרטים שקיימים באופן טבעי בסלק הם הסיבה להשפעה המיטיבה שלו. הניטרטים מפיקים גז שנקרא תחמוצת חנקתית, שמרחיב כלי דם ומפחית את לחץ הדם. מחקר קודם של אותם חוקרים כבר מצא כי שתיית מיץ סלק מפחיתה את לחץ הדם. המחקר העוקב חיזק את הממצאים הקודמים, ואפשר להבין כי הניטרטים שבסלק הם הגורם לירידה בלחץ הדם. עוד עלה מהמחקר כי ככל שלחץ הדם שנמדד בתחילת המחקר היה גבוה יותר, הירידה בלחץ הדם בעקבות הניטרט הייתה משמעותית יותר

מערך טיפולי ב לחץ דם 

לרב תוצאות שיפור נראה  בשילוב מספר שיטות טיפול , יש להתייעץ עם רופא ודיאטן בהתאם להמלצות המפורטות להלן בשקלול המצב הרפואי האישי.

מיכל טל פס
bmidottovot@gmail.com

מיכל טל פס יזמית פורטל במידות טובות מקדמת בריאות יועצת למידות גדולות bmidottovot@gmail.com

אין תגובות כרגע

Sorry, the comment form is closed at this time.