תאור מחקרים מהשנים האחרונות – ADHD

תאור מחקרים מהשנים האחרונות – ADHD

תאור מחקרים בנושא ADHD מהשנים האחרונות :

במחקר של Steiner (2014) נבדקה השפעת הטיפול בקרב ילדים עם ADHD, שחלקם נוטלים במקביל גם טיפול תרופתי.

קבוצת התלמידים קיבלה טיפול בבית הספר באמצעות מחשב במשך 40 פגישות. קבוצה נוספת להשוואה קיבלה אימון קוגניטיבי (קבוצת (CT והשלישית היוותה קבוצת בקרה.

שיעור ההצלחה נבחן על פי תוצאות מבחן קונרס 3p ודיווח BRIEF הממולאים ע"י ההורים, ועל פי תצפיות משקיפים בשטח.

במעקב לאחר שישה חודשים מהטיפול נמצא כי קבוצת הטיפול השיגה שינוי מהיר יותר שנשמר לטווח ארוך יותר מאשר שתי הקבוצות האחרות. קבוצה זו הראתה שיפור בקשב, בתפקודים ניהוליים, ובהיפראקטיביות/ אימפולסיביות בהשוואה לשתי הקבוצות האחרות בשאלון ההורים קונרס וכן שיפור במדדים האחרים.

בקרב התלמידים המקבלים טיפול תרופתי, אלו שקיבלו טיפול לא נזקקו להגדלת המינון של התרופה, בעוד שהאחרים משתי הקבוצות האחרות נזקקו להגדלת מינון.

מתוך תוצאות המחקר: השוואת גודל ההשפעה של הטיפולים בהיבטים השונים

ע"פ תוצאות מבחן קונרס שמילאו ההורים.

 

המדד הקבוצות ES (Effect Size)

גודל ההשפעה

חוסר קשב בקרה -0.25
-0.84
אימון קוגניטיבי -0.75
תפקודים ניהוליים בקרה 0.10
-0.54
אימון קוגניטיבי -0.43
היפראקטיביות/אימפולסיביות בקרה 0.01
-0.31
אימון קוגניטיבי 0.01
אינהיביציה (עכבות) בקרה -0.01
-0.32
אימון קוגניטיבי 0.05
תכנון וארגון בקרה 0.12
-0.47
אימון קוגניטיבי 0.12

לטבלה המלאה ולמאמר (33)-

ע"פ ניתוח-על של תוצאות מחקרים קודמים, עולה כי הטיפול בתוכנה אכן מהווה אפשרות לטיפול ב-ADHD, אך לא כטיפול יחיד (מונותרפיה) אלא כמשלים. אחד המחקרים הכלולים בסקירה (Monastra 2002) מצא כי כשמשווים קבוצה שקיבלה טיפול סטנדרטי (תרופתי, הדרכת הורים, תמיכה) לקבוצה שקיבלה טיפול סטנדרטי בתוספת טיפול בתוכנה – הרי שבקבוצה השניה ההישגים נשמרו לטווח ארוך גם לאחר סיום הטיפול התרופתי.

כלומר, הוספת האימון לטיפול הרגיל עשויה לייצב את הישגי הטיפול ולאפשר בהמשך הפסקה של הטיפול התרופתי. מסקנת החוקרים מהסקירה: בהקשרים מסוימים, בתלות בהעדפות ההורים והילדים ובקבלת טיפול נוסף, האימון בתוכנה  יכול להוות טיפול בעל ערך.   Moriyama (2012) (30) וכן משפר את התפקודים הניהולים בצעירים ומבוגרים Wang (2013) (31)

מחקר אחר שהקיף 32 משתתפים בחן את הטיפול בתוכנה לשיפור התפקודים הניהוליים. נמצא כי האימון שיפר את זכרון העבודה ואת הקשב אצל צעירים ומבוגרים.

תוצאות מחקר אקראי מבוקר, שכלל כ-100 ילדים עם ADHD, הראו כי בקבוצה שקיבלה אימון היה שיפור ברמה בינונית (גודל השפעה effect size = 0.6) בהשוואה לקבוצת הבקרה (שקיבלה רק אימון קשב ממוחשב), על פי הערכת ההורים והמורים. מעבר להשפעה על התסמינים העיקריים של ADHD ניכרה השפעה מיטיבה גם על תסמינים חברתיים כגון אלימות, התנהגות נגטיבית, התנהגות חברתית ועוד.  במהלך המחקר הילדים לא קיבלו טיפולים נוספים – תרופתי, הדרכת הורים וכו'.(32)   Gevensleben (2009)   

הבנת הפער-

יתרון נוסף לתוכנה ולטכנולוגיה, בטיפול בילדים, הנה הבנת הפער שחווה הילד. ככל שהמשתמש מבין את הפער שחווה כך ניתן לעזור לו להתקדם,ככל שפערי ההבנה שחש המשתמש גדולים המטופל חש תסכול, חרדה ואלו גורמים לקושי -> אכילה רגשית, קושי בהתארגנות -> השמנה.)אסתר גולדברג פסיכולוגית קלינית

 

מיכל טל פס
bmidottovot@gmail.com

מיכל טל פס יזמית פורטל במידות טובות מקדמת בריאות יועצת למידות גדולות bmidottovot@gmail.com

אין תגובות כרגע

רשום תגובה